RI Consulting
keresési feltétel:

Scrum bevezetés egy biztosítótársaság példáján keresztül


A Scrum bevezetés segítségével szeretnék az üzleti folyamatokat javítani egy nemzetközi biztosítótársaság orvosi részlegén.

Egy nemzetközi biztosítótársaság hongkongi orvosi részlege úgy döntött, hogy a Scrum bevezetés segítségével szeretnék az üzleti folyamatokat javítani, miközben minimalizálják a költségeket és felgyorsítják az egészségbiztosítási szolgáltatásokhoz köthető folyamatokat.  

Mi volt a kihívás a Scrum bevezetés előtt? 

A szervezetnek magasak voltak az egy kárigényre, azaz beérkezett panaszra jutó költségei, következésképpen a vállalkozás költségei növekedtek. Fel kellett gyorsítaniuk az egészségügyi szolgáltatásokkal és a panaszkezeléssel kapcsolatos folyamataikat, azért hogy: 

  • jobban ki tudják szolgálni az ügyfeleiket; 
  • jelentős üzleti növekedést tudjanak elérni; 
  • minimalizálni tudják a költségeket; 
  • nyomon tudják követni a változás pozitív hozadékait; 
  • megfelelően tudják mérni az eredményeket.  

Ehhez a változáshoz jelentős szervezeten belüli emberi erőforrás is szükséges volt: ebbe a csoportba tartoztak a brókerek, az ügyfélszolgálat, az IT szakemberek és az operációs csapatba tartozó kollégák is.   

A Scrum bevezetés előtt szilárd, előre meghatározott keretek között dolgoztak a csapattagok, a helyi és a regionális irodákban dolgozó emberek nem kommunikáltak egymással, illetve nem volt semmilyen együttműködés közöttük. Ez hozzájárult ahhoz a problémához, hogy az ügyfélszolgálatot panaszokkal árasztották el a kliensek, aminek a nem megfelelő minőségű és gyorsaságú kezelése rossz ügyfélélményt eredményezett. Ezenkívül a fejlődés mérésére sem volt megfelelő folyamat kialakítva.  

A problémák megoldása érdekében a vezérigazgató a Scrum bevezetés mellett döntött: össze kell hozni a csapatokat és agilis transzformációt kell elindítaniuk a teljes szervezet fejlődésének érdekében. A szervezeten belüli projektcsapatok közül néhányan már korábban is használták a Scrum-ot, de nem az ügyfél számára nyújtott értékre összpontosítottak, hanem csak egyszerűen követték a Scrum útmutatót. A Scrum értékeket sem tartották be a munkájuk során, ami jelentős kihívást okozott mind az átláthatóság, mind a bizalom terén. 

A megoldás a Scrum-ban rejlik 

A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a transzformáció elkezdésekor össze kellett fogniuk az összes szétszórt csapatot. A csapattagok egy része a székhelyen található irodán kívül helyezkedett el, így annak érdekében, hogy össze lehessen hozni mindenkit úgy döntöttek, hogy egy Design Thinking workshop-ot tartanak. Ezzel a workshop-pal az volt az elsődleges cél, hogy rávegyék a csapattagokat, hogy csapatként, agilis gondolkodásmóddal kezdjenek el gondolkodni, és megértsék az ügyfél útját és annak kritikus pontjait. Ez nemcsak a folyamatok fejlesztésében segített, hanem a csapatmunkát és az ügyfélközpontúságot is fejlesztette. 

Az első Scrum csapat kialakítása 

A legelső lépés egy Scrum csapat kialakítása volt, ami egy Scrum Master-ből, egy Product Owner-ből (aki egyben a szervezet vezérigazgatója is volt) és a fejlesztőkből állt. A fejlesztők között az adatelemzés vezetője, két adatelemző specialista, egy klinikai hálózati szakember, egy orvos és egy ápoló volt. A csapatnak időbe telt, amíg alkalmazkodott a Scrum-hoz, mivel ezt megelőzően még soha nem dolgoztak csapatszinten agilis keretek között. A Scrum segítségével a megtört szervezeti kultúrát akarták helyrehozni, és egy ügyfél-, és eredményközpontú szervezetet akartak kialakítani, hogy nagyobb átláthatóságot teremtsenek, és agilisabb gondolkodás- és munkamódszerre tudjanak áttérni. 

Kéthetes sprintekben dolgoztak, és ez volt az első alkalom, hogy csapatként 2 hét alatt be tudtak fejezni egy kézzelfogható dolgot. Meghatározták a sprintcélokat, és együtt dolgoztak ezeknek a megvalósításán. Emellett minden Scrum eseményt megtartottak, ami nagyobb átláthatóságot teremtett a korábban szétszórt csapatban. A koronavírus miatt többnyire online dolgoztak. 

A csapat az összes Scrum esemény és megbeszélés megszervezését rá bízta a Scrum Master-re, ezért az elején a csapattal együtt dolgozott, így közösen ki tudták építeni a bizalmat, ami később hozzásegítette az egész csapatot, ahhoz, hogy önmenedzselővé váljon. Arra is felkészült a csapat, hogy a sprintcélra összpontosítsanak, és hangsúlyozták az önmenedzselés/önszerveződés fontosságát, így egy idő után hamarosan elkezdtek önállóan megbeszéléseket szervezni. Felhagytak a hagyományos feladatközpontú megközelítéssel és átálltak egy értékalapú megközelítésre. 

Az egyes sprintek végén az összes érdekelt fél, beleértve a jogi, az értékesítési és marketing, valamint a kockázati és az operációs részlegeket is, csatlakozott a sprint értékeléshez és visszajelzést adott a fejlődésről és szükség esetén a problémákról, ezáltal segítséget nyújtva a Scrum csapatnak. A projektben résztvevő csapattagok nagy része úgy gondolta, hogy a sprint értékelés hasznos volt, mert átláthatóságot biztosított a csapat által kéthetente véghezvitt Kész (Done) feladatokról, és megoszthatták a visszajelzéseiket. Ezt a hagyományos projektekben még soha nem tapasztalták. 

A sprint értékelése 

  • Minden tudásmegosztó megbeszélést, eredményt vagy képzést dokumentálni kell, és fel kell tölteni a Confluence-be. 
  • A vállalati kommunikációs csapatok, valamint a jogi csapatok minden kommunikációt, feltételt felülvizsgálnak. 
  • Az új vagy továbbfejlesztett üzleti folyamatoknak követniük kell a már meglévő irányelveket, és nem szabad sérteniük azokat. 
  • Az elemzési táblának követnie kell a vállalat adatelemzési csapata által kialakított irányelveket. 

Példák sikeres sprintekre 

A transzformáció elkezdésekor az első feladatok között volt a csapatok közötti együttműködés és átláthatóság javítása. Ennek érdekében számos tudásmegosztó megbeszélést tartottak, amelyeken az összes csapatot képviselte egy vagy több ember. Ennek segítségével tudtak tanulni egymástól, növelték az átláthatóságot, mind a szervezeten belül, mind az ügyfélélmény szempontjából.  

A termékek, amelyekre a Scrum csapat épített, nem szoftvertermékek voltak, hanem mind az egyes üzleti folyamatokhoz kapcsolódtak. Egy példa a csapat által leszállított termékre egy adatmodell, amelyet az egyes panaszok költségeinek mérésére hoztak létre, hogy lássák, melyik orvosi eljárás járt a legtöbb kárigénnyel. Mielőtt ezt létrehozták volna, az adatok különböző helyeken voltak szétszórva, és nem volt egységesség azok gyűjtése, mérése és megoldása terén. Az adatelemzésért felelős vezető és a klinikai tudósok építették meg azt a keretrendszert és algoritmust, ami lehetővé tette, hogy átláthatóan és egységesen rögzítsék ezeket az adatokat.  

Egy jó példa a sprint célra például az ügyfelekkel való kommunikáció egyértelműbbé tétele. A kommunikáció magában foglalta a szervezet különböző platformjain közzé tett PR kommunikációt, beleértve a weboldalakat, a szórólapokat, a közösségi médiát és az egyéb offline együttműködéseket. Emellett javítaniuk kellett a biztosítási kötvényekkel kapcsolatos ügyfélélményt, amely korábban nem volt egyértelmű az ügyfelek számára. Ebben a konkrét Sprintben a marketingcsapattal együttműködve frissítették, érthetőbbé és egyszerűbbé tették a kommunikációt. A Sprintbe néha az értékesítési csapatot is bevonták, hiszen ők is napi szinten érintkeztek az ügyfelekkel. Hasonló folyamatot alkalmaztak a jogi részlegükkel együttműködve a szerződési feltételek felülvizsgálata során is. 

Egy másik Sprint cél volt, hogy fejlesszék azokat a folyamatokat, amiknek a segítségével a kórházból a céghez irányítják a klienseket. Ebben a Sprintben újra átvizsgálták a meglévő folyamatokat, és képzést tartottak róla az orvosi és sebészeti központban dolgozó csapattagok számára, hogy több ügyfelet tudjanak a szervezethez irányítani.  A Scrum csapat a meglévő és az új folyamatokhoz egy ösztönző keretrendszert is kidolgozott. 

"Az agilis gondolkodásmódra való áttéréssel és a Scrum-értékek munkájukba való beemelésével a csapat jobban összpontosított az eredményekre, bizalmat épített a csapaton belül, és képes volt javítani az üzleti folyamatait, valamint csökkenteni a költségeket." -nyilatkozta a Scrum Master. 

Scrum bevezetés eredményei 

  • Javult a csapatmunka a helyi és a regionális csapattagok között azáltal, hogy kéthetente egy sprint célra összpontosítottak. 
  • Azzal, hogy részt vettek az összes Scrum eseményen és együttműködőbbek lettek, megnőtt az átláthatóság a Scrum csapaton belül és az érdekeltek felé, ami az egész szervezeten belül nagyobb bizalmat épített ki.  
  • Javult a munkájuk fókusza és átláthatóvá tették az üzleti folyamataikat és előrejelzéseiket. 
  • A csapattagok boldogabbak lettek, és nagyobb felhatalmazást kaptak, így nagyobb szabadságot is éreztek a munkájuk közben.  
  • Megnövelték a csapat összekovácsolására szánt időt. A csapatok elkezdtek együtt ebédelni és többet beszélgetni. 
  • Javították a különböző helyszíneken működő csapatok közötti munkamodellt, és ezáltal egy erős, egységes csapatidentitást építettek. 
  • Az ügyfélút és az üzleti folyamat átláthatóbbá vált. Továbbra is azonosítják az értékáramlás különböző területeit, ahol javítani kell. 
  • A szervezet vezérigazgatója megtapasztalta és felismerte a Scrum előnyeit, és erős alapot teremtett a szervezet agilis átalakítási kezdeményezéséhez. 
  • A Professzionális Scrum alkalmazása elősegítette a csapatok fenntartható munkatempóját. 

A vállalat ma is a Scrum-ot használja az üzleti folyamatok folyamatos fejlesztésére és a reagálási képességeik felgyorsítására. Az esettanulmány a Scrum bevezetés sikeres példája.  

A cikk forrásául szolgáló cikk az alábbi linken olvasható el angol nyelven. Hasonló esettanulmány Vendégszerzőnktől az alábbi linken is olvasható.


Megosztás


Tetszett? Akkor ezeket is nézd meg!


Az évtizedekre szóló büdzsé tervezés a múlt az IKEA-nál
A hagyományos büdzsé tervezés helyett az IKEA szcenáriókat, forgatókönyveket tervez, ami növeli a szervezet rugalmasságát.

Az Agilis Coaching Növekedési Kerék
Az Agilis Coaching Növekedési Kerék, egy eszköz, amivel segíteni és fejleszteni lehet a csapatokat az agilis gyakorlatok alkalmazásával.

A Shu-Ha-Ri alkalmazása az agilis folyamatokban
“Mi mester képzünk, nem örökös tanítvány!” - szól a RI egyik legfontosabb mottója. És, hogy miből is ered ez a mondat? A Shu-Ha-Ri egy japán harcművészeti fogalom, amelyet a mesterré válás folyamatának az egyes szakaszaira használnak.


Kapcsolat


Következő lépések
Írj egy üzenetet nekünk
Mi felvesszük veled a kapcsolatot 48 órán belül